Thursday 19 October 2017

Genève Trading System


WTO-avtalene er lange og komplekse fordi de er lovtekster som dekker et bredt spekter av aktiviteter. De handler om landbruk, tekstiler og klær, bank, telekommunikasjon, offentlige kjøp, industristandarder. og produktsikkerhet, hygienevirksomhet, immaterielle rettigheter og mye mer. Men en rekke enkle, grunnleggende prinsipper går gjennom alle disse dokumentene. Disse prinsippene er grunnlaget for det multilaterale handelssystemet. En nærmere titt på disse prinsippene. Klikk på for å åpne et element Et tre for navigeringsnavigasjon åpnes her hvis du aktiverer JavaScript i nettleseren din. 1 Mestbegunstigede land MFN behandler andre mennesker likt. I WTO-avtalene kan land ikke normalt diskriminere mellom sine handelspartnere. Gi noen en spesiell tjeneste, for eksempel en lavere tollsats for en av sine produkter, og du må gjøre det samme for alle andre WTO-medlemmer Dette prinsippet er kjent som mestbegunstigede nasjon. MFN-behandling Se boks Det er så viktig at det er den første artikkelen i GATT-avtalen om handel med varer. MFN er også en prioritet i General Agreement on Trade i tjenestene GATS artikkel 2 og avtalen om handelsrelaterte aspekter av immaterielle rettigheter TRIPS artikkel 4, selv om prinsippene i hver avtale håndteres litt annerledes sammen de tre avtalene dekker alle tre hovedhandelsområder som håndteres av WTO. noen unntak er tillatt. Landene kan for eksempel opprette en frihandelsavtale som bare gjelder varer som handles innenfor gruppen som diskriminerer varer utenfor. Eller de kan gi utviklingslandene spesiell tilgang til deres markeder. Eller et land kan øke barrierer mot produkter som anses å være bli handlet urettferdig fra bestemte land. Og i tjenester er land tillatt, i begrensede tilfeller, å diskriminere Men avtalene Tillat bare disse unntakene under strenge forhold. Generelt betyr MFN at hver gang et land senker en handelsbarriere eller åpner et marked, må det gjøre det for de samme varene eller tjenestene fra alle handelspartnerene, enten rike eller fattige, svake eller strong.2 Nasjonal behandling Behandling av utlendinge og lokalbefolkningen. Importerte og lokalt produserte varer bør behandles likt etter at utenlandsk varene har kommet inn på markedet. Det samme gjelder for utenlandske og innenlandske tjenester, og til utenlandske og lokale varemerker, opphavsrett og patenter Dette prinsippet om nasjonal behandling som gir andre samme behandling som ens egne statsborgere finnes også i alle de tre viktigste WTO-avtalene artikkel 3 i GATT artikkel 17 i GATS og artikkel 3 i TRIPS, selv om prinsippet igjen blir håndtert litt annerledes i hver av disse. Nasjonal behandling gjelder bare når et produkt, en tjeneste eller et produkt av immateriell eiendom er kommet inn på markedet. Derfor pålegges toll på en impo rt er ikke et brudd på nasjonal behandling selv om lokalt produserte produkter ikke blir belastet en tilsvarende skatt. Frykt handel gradvis gjennom forhandlinger tilbake til topp. Loverende handelsbarrierer er en av de mest åpenbare midler for å oppmuntre handel. eller tariffer og tiltak som for eksempel importforbud eller kvoter som begrenser mengder selektivt. Fra tid til annen har også andre problemer som byråkrati og valutakurspolitikk blitt diskutert. Siden GATTs opprettelse i 1947-48 har det vært åtte runder av handelsforhandlinger A niende runde under Doha utviklingsagenda, er nå i gang. I begynnelsen fokuserte de på å senke tariffer toll på importerte varer Som følge av forhandlingene var industriparkene i midten av 1990-tallet falt jevnt under 4.Under 1980-årene hadde forhandlingene utvidet til å dekke ikke-tariff barrierer på varer, og til de nye områdene som tjenester og immateriell eiendom. Ening markeder kan være fordelaktig, men det krever også tilpasning. WTO-avtalene tillater land å innføre endringer gradvis, gjennom progressiv liberalisering. Utviklingslandene blir vanligvis gitt lenger tid for å oppfylle sine forpliktelser. Forutsigbarhet gjennom bindende og gjennomsiktighet tilbake til toppen. Noen ganger lovende å ikke heve En handelsbarriere kan være like viktig som å senke en, fordi løftet gir bedrifter et tydeligere bilde av deres fremtidige muligheter. Med stabilitet og forutsigbarhet oppfordres investeringer, jobber skapes og forbrukerne kan fullt ut nyte fordelene av konkurransevalg og lavere priser. Den multilaterale handelssystem er et forsøk av regjeringer for å gjøre forretningsmiljøet stabilt og forutsigbart. Uruguay-runden økte bindinger. Antallet av takster bundet før og etter 1986-94-samtalene. Disse er takstlinjer, så prosentandeler ikke vektes i henhold til handelsvolum eller verdi. I WTO, når landene er enige om å åpne sine markeder for varer eller tjenester, binder de sine forpliktelser. For varer er disse bindingene takster for tolltariffer. Noen ganger land skatt importere til priser som er lavere enn de bundne prisene Ofte er dette tilfellet i utviklingsland I utviklede land er prisene faktisk belaste og de bundne prisene en tendens til å være det samme. Et land kan endre sine bindinger, men bare etter å ha forhandlet med sine handelspartnere, noe som kan bety at de kompenserer dem for tap av handel En av prestasjonene i Uruguay-rundens multilaterale handelsforhandlinger var å øke mengden handel under bindende forpliktelser se tabell I landbruket har 100 av produkter nå bundet tariffer Resultatet av alle Dette er en vesentlig høyere grad av markedssikkerhet for handelsmenn og investorer. Systemet forsøker å forbedre forutsigbarheten og stabiliteten på andre måter som w ell En måte er å motvirke bruken av kvoter og andre tiltak som brukes til å fastsette begrensninger på importmengder. Administrerende kvoter kan føre til mer rødt tape og anklager om urettferdig spill. En annen er å gjøre landets handelsregler så klare og offentlige som mulig. Mange WTO-avtaler krever at myndighetene offentliggjør sine retningslinjer og praksis offentlig i landet eller ved å varsle WTO. Den regelmessige overvåking av nasjonal handelspolitikk gjennom handelspolitikkens gjennomgangsmekanisme gir et ytterligere middel til å oppmuntre til åpenhet både internt og på multilateralt nivå. WTO er noen ganger beskrevet som en frihandelsinstitusjon, men det er ikke helt nøyaktig. Systemet tillater tariffer og, under begrensede omstendigheter, andre former for beskyttelse. Det er mer presist at det er et system med regler for åpen, rettferdig og uforstyrret konkurranse. Reglene om Ikke-diskriminering MFN og nasjonal behandling er utformet for å sikre rettferdige handelsvilkår. Også de er o n Dumping eksporterer til under kostnad for å få markedsandeler og subsidier. Problemene er komplekse, og reglene prøver å etablere det som er rettferdig eller urettferdig, og hvordan regjeringer kan reagere, særlig ved å belaste ytterligere importavgifter beregnet for å kompensere for skader forårsaket av urettferdig handel. Mange av de andre WTO-avtalene tar sikte på å støtte rettferdig konkurranse innen landbruk, intellektuell eiendom, tjenester, for eksempel Avtalen om offentlige anskaffelser en plurilateral avtale fordi den er signert av bare noen få WTO-medlemmer utvider konkurransebestemmelser til kjøp av tusenvis av regjeringer enheter i mange land og så videre. Oppmuntring til utvikling og økonomisk reform tilbake til topp. WTO-systemet bidrar til utvikling På den annen side trenger utviklingsland fleksibilitet i tiden de tar for å implementere systemets avtaler og avtalene selv arver tidligere. GATT-bestemmelser som tillater spesiell assistanse og handelsvilkår for utviklingsland. Over tre fjerdedeler av WTO-medlemmer er utviklingsland og land i overgang til markedsøkonomier I løpet av syv og et halvt år av Uruguay-runden, implementerte over 60 av disse landene handelsliberaliseringsprogrammer autonomt Samtidig var utviklingsland og overgangsøkonomier mye mer aktiv og innflytelsesrik i Uruguay-rundens forhandlinger enn i noen forrige runde, og de er enda mer i den nåværende utviklingsagenda i Doha. I slutten av Uruguay-runden var utviklingslandene forberedt på å ta på seg de fleste forpliktelsene som kreves av utviklede land Men avtalene ga dem overgangsperioder for å tilpasse seg de mer ukjente og kanskje vanskelige WTO-bestemmelsene, spesielt for de fattigste, minst utviklede landene. En ministerbeslutning vedtatt i slutten av runden sier at bedre land burde akselerere implementere markedsadgangsforpliktelser på varer eksportert av minst utviklede land, og det ser ks økt teknisk assistanse for dem Mer nylig har utviklede land begynt å tillate tollfri og kvotefri import for nesten alle produkter fra minst utviklede land. Alt i alt går WTO og dets medlemmer fortsatt gjennom en læringsprosess. dagens Doha utviklingsagenda inkluderer utviklingslandene bekymringer om vanskelighetene de står overfor i gjennomføringen av Uruguay-rundens avtaler. Handelssystemet skal være. uten diskriminering bør et land ikke diskriminere mellom handelspartnerne som gir dem like mestbegunstigede nasjoner eller MFN-status og det bør ikke diskriminere mellom egne og utenlandske produkter, tjenester eller statsborgere som gir dem nasjonal behandling. Frie barrierer kommer ned gjennom forhandlinger. Forutsigbare utenlandske selskaper, investorer og regjeringer bør være sikre på at handelsbarrierer inkludert takster og ikke-tariff barrierer ikke bør heves vilkårlig Tollsatser og markedsåpningsforpliktelser er bundet i WTO . Mer konkurransedyktig motvirke urettferdig praksis som eksportsubsidier og dumpingprodukter til under pris for å få markedsandel. Mer gunstig for mindre utviklede land, noe som gir dem mer tid til å justere, større fleksibilitet og spesielle privilegier. Dette høres ut som en motsetning Det foreslår spesiell behandling , men i WTO betyr det faktisk at diskriminering behandler nesten alle like. Dette er hva som skjer Hvert medlem behandler alle de andre medlemmene likt som mestbegunstigede handelspartnere Hvis et land forbedrer fordelene det gir til en handelspartner, har det å gi den samme beste behandlingen til alle de andre WTO-medlemmene, slik at de alle forblir mest favoriserte. Mestbegunstigede nasjoner MFN-status betyr ikke alltid likebehandling De første bilaterale MFN-traktatene opprettet eksklusive klubber blant landets mest favoriserte handel partnere Under GATT og nå WTO er MFN-klubben ikke lenger eksklusiv. MFN-prinsippet sikrer at hvert land behandler over 140 medarbeider s. Men det er noen exceptionsplete tjenester. Euclid Consulting team består av Oil Trading fagfolk med 10 til 20 års erfaring innen administrasjon og implementering av handelssystem, prosjektledelse samt mellomkontor og risikostyring. Vårt team vil bistå firmaet mens du integrerer det nye Euclid-systemet i din daglige virksomhet. Euclid gir en tilpasset arbeidsgruppe som er nødvendig for å implementere en ny ETRM, samt anbefalinger for å forbedre virksomheten din gjennom et brukerorientert system. Tjenester for Euclid-implementering og forretningsrådgivning inkluderer. Definisjon og oppsett av master og parameter data. Importation av systemer inn i Euclid etter analyse av eksisterende markedskilde og data. Market Data Providers integrasjon, regnskap system. Historisk data analyse for business data entry. Risk Management consulting. On-site training. On - nettstedstøtte i løpet av live-perioden. IT systemadministrasjon. Euclid-teamet støtter Euclid-kunder med on-cal l og online support på engelsk, fransk og russisk. WORLD TRADE ORGANISATION. Trade negotiations. Changes til handelsregler krever samtykke fra alle WTO medlemmer, som må nå konsensus gjennom forhandlingsrunder Den siste runden i Doha utviklingsagenda begynte i 2001.Implementering og overvåking. Varige WTO-råd og komiteer søker å sikre at WTO-avtalene blir gjennomført. Alle WTO-medlemmer gjennomgår periodisk gransking av deres handelspolitikk og praksis. Disputes. WTO-medlemmer tar tvister til WTO dersom de anser deres rettigheter under Handelsavtaler blir krenket. Tvister om konfliktløsning er ansvarlig for Disputesettelsesorganet. Oppbygging av handelskapasitet. WTO har til hensikt å hjelpe utviklingslandene til å bygge opp sin handelskapasitet og gir dem lengre tid til å gjennomføre handelsavtaler. Hundrevis av kurs er organisert hvert år for tjenestemenn fra utviklingsland.

No comments:

Post a Comment